Genieten! - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Mar - WaarBenJij.nu Genieten! - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Mar - WaarBenJij.nu

Genieten!

Blijf op de hoogte en volg Mar

24 December 2014 | Turkije, Istanbul

Zondag 21/12:
Na uitgeslapen te hebben, Rudy dus niet maar dat bleek later...., lekker ontbeten, de laatste spullen bij elkaar gepakt, Joris (onze kat) onder de arm en hup naar de parkeerplaats.
Dan gaan we op weg van Zwolle naar Ermelo waar Joris naar het voor hem bekende pension gaat voor een week. Het "kattenvrouwtje" aldaar vroeg nog wel ff door over de gezondheid van Joris, dit om mogenlijk niet wederom verrast te worden. Dan gaan we op weg naar Hoofddorp, we hebben daar een hotel geboekt zodat we niet vanuit Zwolle maandagochtend met de ochtendspits rekening hoeven te houden. In de avond nog ff lekker gegeten in een heel groot winkelcentrum, waar het heel druk was.

Maandag 22/12:
Na een lekker stevig ontbijt gaan we op weg naar Schiphol. Daar aangekomen verrast Rudy mij door naar de KLM Businessclass incheck te lopen en daar onze koffer af te geven. Dit had hij dus zondagochtend vroeg nog ff geregeld. We gaan er van genieten! Op weg dus naar de Businessclass Lounge, hier hebben we heerlijk genoten van diverse hapjes en glaasjes bubbels..... Dan snel op weg naar de gate, het is erg druk daar. Vliegtuig zit tsjokvol. Wij dus voorin, alle ruimte en verwend worden door Brigitte Kaandorp,.....teminste, daar leek deze stewardess erg op. Nadat we onze tax hadden bereikt qua eten en drinken was het na 3 uren tijd voor de landing. Daar worden we opgewacht door mensen van de immigration, die geven ons een soort van kaart die ons versneld door de immigratie heen helpt. Onze chauffeur staat al op ons te wachten en we racen naar ons hotel vlak bij het Taksimplein. In de avond nog ff de omgeving van het hotel verkend, het was rustig op straat. Dan zoeken we ons bed op.

Dinsdag 23/12:
Na een lekker Turks ontbijt, met allerlei zoetigheden, gaan we op weg naar de wijk Sultanahmed. Hier liggen diverse bezienswaardigheden waaronderde Aya Sofia en de Blauwe Moskee. We nemen een historisch trammetje vanaf het Taksimplein, deze rijdt dwars door een drukke winkelstraat. Dan overstappen op een ondergronds treintje die stijl door de berg heen naar beneden afdaalt. Dan stappen we over op de tram, deze rijdt via de kust naar halte Eminonu. Verderop komen we bij een groot plein waaraan de de Aya Sofia en de Blauwe moskee liggen. Het is echt indrukwekkend, wat zijn deze groot. Morgen gaan we ze van binnen bezoeken. Want er staan enorme rijen met mensen te wachten. Dit horen van een Turkse man die ook een beetje Nederlands spreekt. Uiteindelijk weet hij ons al pratend mee te lokken naar de tapijtwinkel van zijn broer...... Kopje thee en dan komt de aap uit de mouw, of we geen kleedje willen kopen. Tsja, maar daar hebben we geen zin in, hupsakee wegwezen. Dan gaan we terug naar de tramhalte Eminonu. Hier liggen heel veel boten die over de Bosporus varen. Ook staan hier vele vissers op de brug. Een drukte van belang, erg gezellig! Nadat we uitgevonden hebben hoe je hier kaartje koopt en welke boot je moeten hebben, stappen we op de boot naar het Aziatische deel van Istanbul. Prachtig uitzicht over de Bosporus tijdens deze overtsteek. Na wat rondgelopen te hebben gaan we terug richting het hotel. Op het Taksimplein lopen we 2 schoenpoetsers tegemoed, nadat ze ons gepasseerd hadden horen en zien we dat er schoenborstel op de grond valt. Marianne attendeerd ze daarop en dan begint hun toneelstukje. We worden bedankt en hij maakt gebaar van kom maar........gaat op zn krukje zitten en gebaard je voet uit te steken. Je denkt dan o wat aardig, gratis poetsbeurtje omdat we hem er op wezen zijn schoenborstel te verliezen. Dan staat hij op en vraagt 20 TL, even later komt zijn maatje erbij staan. We hebben toch betaald en lopen weg naar het hotel. De volgende dag kwamen we ook weer schoenpoetsers tegen die hetzelfde toneelstukje opvoerenden, maar tsja, die voorstelling kenden we al, haha. Je ziet en hoort hier dus met regelmaat schoenborstels op de grond vallen. Dan gaan we lekker bijkomen van deze mooie dag.