Een zonnige dag in Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Mar - WaarBenJij.nu Een zonnige dag in Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Mar - WaarBenJij.nu

Een zonnige dag in Kaapstad

Door: Rudy en Marianne

Blijf op de hoogte en volg Mar

04 November 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Maandag 2 nov.: Robben Island en de Tafelberg ?
We wilden is lekker uitslapen,......dus not! Rond 05:30 uur worden we gewekt door onze "lokale telefoon", huh ?? Wat zou er zijn en wie zou ons bellen?? Rudy neemt op en wordt in het onverstaanbaar Zulunees of zoiets toegesproken....... Zoek het uit en hij beeindigd het"gesprek". Nou daar zit je dan, beiden rechtop in bed. Dan gaan we uiteindelijk maar weer vroeg ontbijten en voorafgaand aan onze boottrip naar Robben Island ff souveniers scoren. Het is in tegenstelling tot afgelopen zondag nu strak blauw en de Tafelberg ligt in het zonnetje, we hebben hier vanuit het hotel mooi zicht op. Als we onze Jeep in de parkeergarage van het Waterfront gedropt hebben gaan we shoppen (of eigenlijk Marianne gaat shoppen). Dan is het tijd voor de ferry naar het eiland. We zitten lekker aan dek, er staat best nog wel veel vind en er is een stevige oceaandeining als gevolg van de storm van gister. Op Robbeneiland staat een bus op ons te wachten, we krijgen een rondleiding met een gids. Het eiland is klein, ongeveer 5 km lang en 3 km breed. Het eiland is rond 1650 door de Nederlanders eerst gebruikt als slavenhandelspost en daarna als gevangenis. Veel later overgenomen door de Britten om uiteindelijk door de Zuidafrikanen als politieke gevangenis gebruikt te worden. Allereerst verteld hij dat we uiterlijk om 15 uur van het eiland af moeten, dan gaat de laatste boot. Dit omdat er weer harde wind verwacht word. Uiteindelijk belanden we in het cellenblok waar ook Nelson Mandela heeft vastgezeten, dit in cel 4. Toch bijzonder om daar bij zijn cel te staan. Om niet op de laatste boot te wachten, maken wij ons stiekem los van de groep en spoeden ons richting het haventje. Daar ligt kleine boot die om 14 uur vertrekt, net aan boord vertrekt hij. Er staat idd al een behorlijke wind en de boot gaat behoorlijk heen en weer. Ons plan was om nog even de Tafelberg te bezoeken, maar als we internetverbinding hebben bij een cafeetje, zien we dat de kabelbaan gestopt is vanwege de harde wind, jammer. Nou schijnt dat vrij vaak voor te komen. We nemen het er dan maar ff van en blijven hangen op een terrasje in de zon, dit onder het genot van een biertje.

• 04 November 2015 - 10:36

Rogier:

Hoi Rudy en marianne,

Wat een mooie verhalen, klinkt als een gweldige reis. Krijg er zelf ook zin in : )

Veel plezier nog even!

Rogier

btw, we verwachten wel dat je (Marianne) helemaal uitgeslapen bent als je weer op het werk verschijnt ; )

• 04 November 2015 - 10:40

Ria: