Hong Kong in geuren en kleuren - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Mar - WaarBenJij.nu Hong Kong in geuren en kleuren - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Mar - WaarBenJij.nu

Hong Kong in geuren en kleuren

Blijf op de hoogte en volg Mar

08 Oktober 2014 | Hong Kong, Hong Kong

Maandag 6/10:
Na een nacht op een kei hard bed te hebben gelegen en dus ietsjepietsje niet zo goed te hebben geslapen gaan we vandaag op avontuur. Maar eerst het ontbijt. Het buffet ziet er heerlijk uit, je kunt kiezen uit Europees en Aziatisch. Wij gaan voor de oosterse hap, heerlijk! Een lekker bord nasi, groenten en heerlijke reepjes varkensvlees. (Lekker hoor op je nuchter maag) we gaan vandaag Hong Kong Island ontdekken en kijken of we nog last hebben van de demonstrerende studenten. Het begin is veelbelovend. We vinden als snel de metro, we vinden snel de kaartjes automaat en warempel we krijgen ook nog het juiste kaartje eruit. Nu nog even zoeken waar die metro dan is, maar dat is ook gelukt. Het was eigenlijk appeltje eitje want we hoefden er nergens uit, pas bij het laatste station. Echter daar was niet de tram waar wij in wilden.. Die was 2 stations terug. Hmmm wij met hetzelfde kaartje 2 stations terug. Ja en welke uitgang moet je nu hebben, soms kun je kiezen uit 6 verschillende. Dan is het gokken. En het ging goed. Onder de stralende zon, ik denk dat het zo'n 30 graden is, vinden we de tram. Dit zijn nog hele oude dubbeldekker trammetjes. Ze zien er nog best aardig uit. Nu een kaartje. Nergens wat te vinden, uiteindelijk iemand gevonden die wel Engels spreekt, blijkt dat je in de tram stapt en aan het einde contant gepast betaald. Dat wordt nog een uitdaging. We gaan bovenin zitten en dan gaan we. Nou ja gaan we, we staan vaker stil dan dat we over de wegen scheuren. Je kunt zo alles wel goed zien. Door de blokkades gaat de tram nog geen derde van de route. Gelukkig worden we geattendeerd door een aardige (en die zijn soms ver te zoeken) Hongkonger (opgezocht) dat we er uit moeten, dat we niet verder gaan. Dus een alternatief gezocht. Na een drankje in een lokale tent..waar ze echt slurpen, met de tong over het bord en stokjes eten, gaan we lekker gemakkelijk met de taxi naar de Peak tram. Nou niet dus. Door de blokkades staat alle stil. Iedereen moet langs dezelfde weg en ja dat gaat niet in een stad met 7 miljoen inwoners. Kortom een uur later waren we er. Toen, schrik een rij van hier tot Tokio, dus nog minimaal een uur gewacht voordat we opgepropt in de tram zaten. Hutmutje de steile bergen op. Tja je moet het gedaan hebben, maar we vonden het niet echt super, super. Boven gekomen was het een zeer commerciële bedoeling. Wij gelijk naar de top, 360 rond. Nou 180, de andere 180 was afgesloten. Wel een geweldig uitzicht. Dan proberen om weer beneden te komen het werd weer een hele toer. Dus in het hotel aangekomen de buurt nog even verkennen, lekker eten en dan het inmiddels iets minder harde bed induiken. We waren nl. de manager tegen gekomen en die vroeg ons van alles. Hoe het ons beviel e.d. Toen kwam het bed ter sprake. Nu hebben we een soft topper erop! En dat ligt prima. Sommige Chinezen vinden deze bedden nog te zacht en die krijgen een plank er tussen!

Dinsdag 7/10:
Vroeg uit de veren want we gaan naar Lantau. We lopen naar de metro. De stad ruikt nu al naar eten. De trip is iets langer met de metro, we moeten immers naar een ander eiland. We lopen richting de kabelbaan alwaar we tegen een Chineesje lopen die alle mogelijkheden op Lantau met handen en voeten uitlegt. We kiezen er voor om met de bus het eiland gaan verkennen. We treffen een kamikaze chauffeur die ons door het zeer bochtige, met veel opbrekingen van de weg, naar de Big Buddha brengt. Daar brengen we wel een paar uur rond. Eerst 268 treden omhoog om bij het reusachtige beeld te komen. Dan nog het indrukwekkende klooster bezoeken. We genieten volop. Dan de bus zoeken om naar Tai O te gaan. Dit schijnt het Venetië van Hong Kong te zijn. Nou dat is ook zo. Inmiddels is het drukkend warm, ruim 30+, lopen we tussen allemaal gedroogde vissen met de bijbehorende luchtjes en worden we al aardig moe. We laten alle indrukken nog even op ons inwerken om de bus weer teug te nemen. Inmiddels is het spits en bij iedere stop nemen we meer passagiers mee. Bij de metro hetzelfde verhaal. Wat ons wel op valt dat het er heel rustig is. Dus weinig gepraat en gegil. Geen muziek, geen charlatan die iets bespeelt. Nee alleen maar een mierenhoop van mensen die van a naar b willen. We lopen in deze mierenhoop terug naar ons hotel. Het lijkt wel de rosse buurt waar we door lopen. Omdat hier veel buitenlanders zitten zien de meisjes van plezier natuurlijk handel. Nou dat lukt aardig. Aan iedere arm van een mannelijke westerling hangt een petieterig Aziaatje. Gisteravond hadden we nog bij onze favo eettent gegeten, maar het was dit keer niet veel soeps. We hebben blijkbaar het verkeerde besteld. Tijdens het betalen ziet M de kok met een sigaret het vlees hakken en het in de rijst duwen. We hebben het even hiermee gehad. Dus we gaan naar een fancy hippe tent. Een echte Hongkonger homo brengt ons eerst groene thee en neemt de bestelling op. Als starter nemen wonton. En als hoofdgerecht fried Rice met zoetzure varkensvlees. Dat vlees was kei en de kei hard en inclusief de botten. En oja de wonton werd het nagerecht. Toch maar weer terug naar die andere tent?

Woensdag 8/10:
Vandaag naar Macau. Nou ja bijna. Na een mini-rijsttafel als ontbijt, gelijk op pad. Met de metro naar de Ferry Terminal. Tot zover alles goed. De Turbojet die ons naar de overkant moet brengen ook snel gevonden. Maar nu komt het... De paspoorten liggen nog in het hotel. Aangezien je Hong Kong verlaat en China in gaat ga je langs de Immigration. En dan heb je je paspoort nodig. Ja, zonder gaat het dus niet. Toen de hele riedel weer terug, metro, hotel, metro en weer de kaartjes kopen. Al met al met een uur vertraging de overtocht gedaan. Je gaat met een soort koegelwieck. Je vliegt als het ware een uur over het water. Daar gelijk in de taxi gestapt om ons naar de ruïne van St. Paul kerk te laten brengen. Het is maar een klein stukje. We worden in een zijstraat er uit gegooid waar we gelijk in een gezellige drukte belanden. Met bordjes staat aangegeven waar we heen moeten. Alhoewel, dat ontdekten we toen we fout liepen ;-). We komen langs allemaal winkeltje die vlees verkopen. Huh wat is dat. Dunne plakken gemarineerd vlees. Bief, varken en allerlei smaken. Wel lekkerrrr. Dus maar wat meegenomen voor later. Van de ruïne staat alleen maar de voorgevel. Je kunt nog wat oude opgravingen zien en naar het museum. Met de taxi (een heel gedoe om er 1 te vinden) naar A-Ma tempel. De oudste tempel van Macau. Nooit van gehoord dacht de taxichauffeur, mompelt wat. Ik laat hem ons gidsje Sien met de tempel. Hij mompelt nog wat en gooit ons gewoon bij een andere tempel eruit dachten we. Maar na enig onderzoek blijkt het toch de goede te zijn. Een mooi exemplaar. We lopen er rustig doorheen. Ook bij deze tempel wordt er kwistig met wierook om gegaan. Bij de Big Buddha was dit ook. We nemen de bus om terug naar de boot te gaan. We hebben geluk, een kwartiertje later vertrekt die al. Na ons opgefrist te hebben nemen we weer de Ferry. Nu de starferry. Deze vaart al sinds meer dan 100 jaar af en aan tussen Hong Kong Island en Kowloon. Een prachtig gezicht om over Kowloon Bay te varen met een prachtig uitzicht op de skyline van HK. Het is rete druk op Kowloon maar erg gezellig. Bij Temple Street aangekomen, die bekend staat om haar streetmarket, is het helemaal een mensenmassa. Eerst maar even ergens wat gaan drinken. Terrassen kennen ze hier niet. Dus we worden ergens in een hoekje op de straat op twee krukjes geplant met een krukje als tafeltje. We zijn bijna zelf een bezienswaardigheid. De markt overgoten met tassen, shirts en prullaria. We vermaken ons prima. De eettentjes proberen je allemaal binnen te krijgen. En bij 1 gaan we het ook doen. HEERLIJK. Met de buik vol verder de markt over. Niks gescoord maar wel super naar onze zin. Met de metro terug. En werkelijk waar het is inmiddels 10.10 uur 's avonds en het is nog steeds super druk. Wat doen ze allemaal. Dit was onze laatste dag in Hong Kong voor nu. Morgen vertrekken we naar Hanoi om over ruim drie weken hier nog een halve dag door te brengen.

PS: sorry voor de hoeveelheid leesvoer, hihi.

• 11 Oktober 2014 - 16:39

Letty Van Buuren:

Geweldig! Wat een ervaringen nu al!
    Veel leesvoer ja, maar ik geniet ervan! Goeie reis verder en veel liefs 4U2!
    Letty

• 14 Oktober 2014 - 22:11

Ingrid:

Heerlijke verhalen....ben benieuwd naar de volgende belevenissen van jullie ;-)