Tapas y cervezas - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Mar - WaarBenJij.nu Tapas y cervezas - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Mar - WaarBenJij.nu

Tapas y cervezas

Blijf op de hoogte en volg Mar

25 Juni 2017 | Nederland, Amsterdam

Madrid en Valencia

Een Spaans weekje voor de boeg. Uitgerust stappen we in het vliegtuig van de Lufthansa. Via Frankfurt komen we 's middags aan in Madrid. Goede vluchten gehad. We hadden een goede verzorging met zelfs een warme maaltijd. We verlieten het vliegveld bijna met de verkeerde koffer. Exact dezelfde maar met een ander labeltje. Hij stond al op onze kar. Maar gelukkig zagen we t labeltje en sneaky de koffer weer op de band gezet. Een driedagenkaart voor het OV gekocht. Nou dat was wel een hele exercitie. De pin deed het niet. Dus iedereen zat met muntjes de klooien. Ik had maar 2 euro aan munten dus dat schoot niet op. Heel veel later bleek dat je toch met een briefje van 20 kon betalen... pff. Kaartjes in de pocket. Juiste metro gevonden en gaan. Ons hotel Liabeny ligt midden in het centrum. Lekker makkelijk. 'S avonds nog even naar een barretje waar we een paar jaar geleden ook zijn geweest.

Zondag hebben we de ochtend doorgebracht op de markt El Rastro. Deze markt is alleen op zondag. Het is een graadje of 35. Maar het is nog goed te doen omdat er veel bomen zijn. Het is gezellig druk. Veel toeristenzooi maar dat mag de pret niet drukken. We komen met een multitool terug. We stappen op een bus om ergens uit te stappen waar we een metro zien. Richtig plaza Mayor. Inmiddels is het bloedverziekend heet zoals r dat noemt. We gaan naar de mercado san martin waar allemaal lekkere tapas ligt. Genieten van al dat lekkers. Later nog de stad doorgekuierd. Langs het prado museum waar het lekker druk is. Iedereen zal de koelte zoeken. Wij gaan nog even door naar het park el Retiro met de broccoli bomen. Eigenlijk is het te warm. Maar het is te mooi om er niet naar toe te gaan. S middags een hapje in een tent waar alles een euro is. Dat smaakt altijd lekker.
Blijkt het de andere dag de helft duurder te zijn. Maar ook dat smaakt t nog.
De volgende dag weer vroeg op pad. We gaan nog een keer met de teleferico. Hup in de metro. Echt ideaal is dat. We stappen bij arguelles eruit. En dan is het alleen nog naar beneden lopen. Het is nog vroeg dus het is goed te doen met de warmte. Vrolijk en blij komen we aan. Das mooi natuurlijk. Ware het niet dat wij er wel waren maar voor de rest niemand. Aangezien hij nog dicht was. Balen. Maar ja een paar kerst geleden hebben we het ook al gedaan. Dus dan maar naar ons tweede doel. Estadio Bernabeu. Met de bus en de metro. Eerst even wat drinken. Leuk barretje gevonden. We vermaken ons altijd prima in zo'n bar. Er is altijd bedrijvigheid, gekletter van de kopjes en borden. We krijgen er een tapa bij. En de kinderen zijn weer blij.
Dan de kaartjes scoren. We willen met een gids maar dan moeten we een uur wachten. Dan maar zelf op pad. Eerst naar boven. Hebben we de oortjes niet met de uitleg hup weer naar beneden. Oortjes gehaald, weer naar boven. En genieten van het uitzicht op het stadion. Ze zijn druk bezig met tribunes weg te halen. Dus wegdromen en het geluid van juichen horen is er niet bij. De trilboren gaan je door merg en been.
Dan echt met de toer beginnen. Het eerste uur loop je door een museum. Tja als je 1 beker hebt gezien.... en 1 schoen..... ik zet de vaart er wat in. Opstopping. Je MOET op de foto. Je mag er niet langs. Dus lijdzaam in de rij. R loopt door als ie aan de beurt is. Fotograaf in de paniek. M gaat maar poseren met dr oordoppen in. Tas om haar nek. Heel elegant... en door... nu staan we bijna op t gras. Toch wel leuk! Dan nog even langs de massagetafel, douche en de winkel en we zijn weer een ervaring rijker. De foto hebben gelaten voor wat ie is.

Op naar Valencia. Via Sol naar Atocha. Ons de blubber gezocht voor de lounge. Niet gevonden. Even drankje gedronken en dan de renfe in. We zitten luxe. Grote plaatsen. En we glunderen als we een hapje en een drankje krijgen. Plus lectuur. Ik neem er 1. Want ja wie weet snap ik er wat van. Bij El corte Ingles heb ik overigens (volgens R een kleurboek) een vakantieboek grammatica gescoord. Daar ga ik mee aan de slag in de trein. Voor dat we t weten zijn de 2 uur om en staan we in Valencia. Met de taxi naar t hotel. Wow wat mooi is het hier. Inchecken en gelijk de stad in. We zitten vlak bij alles eigenlijk. Plaza de la Reina, plaza de la virgen, ajuntament enz.
Omdat we zo warm is besluiten we om 's ochtends steeds de stad wat te verkennen en 's middags richting het strand te gaan. Dus zo zien we de ene keer de mercado en de andere keer ciutat de les artis i les ciencies. Beiden zijn zeer de moeite waard. De mercado om haar waar en haar mooie gebouw. Er is een groot vis gedeelte. Van sommige kooplui mag je daar overigens geen foto's van maken. We gaan met de bus naar het strand. Per ongeluk vinden we gelijk lijn 32. Het is een lange maar mooie route. Er staat een lekkere wind. We lopen op ons gemak over de boulevard. Die is heel breed. Het strand ook. Het water is ver weg. We genieten! We gaan naar La Marina. Een soort club (daar kwamen we dus later achter). Het ziet er zeer gezellig uit. Het heeft ook hele gezellige prijzen. Maar ook een zwembad en dat lokt ons wel. We reserveren een plekje voor overmorgen. We drinken wat en ploffen nog ergens op een ander terrasje (de prijzen staan ons hier wat meer aan) Heerlijk. 'S avonds voor de verandering aan de tapas.
In het hotel hebben we kaartjes voor de oceanografic gekocht. Deze zit in de gebouwen van de ciutat des artes. De mening over deze gebouwen zijn verdeeld. Wij vinden het mooi. De onderwereld is niet heel erg bijzonder. We hebben het vaker gezien. We amuseren ons met een walrus die druk doende is met een dobbelsteen. En die hevig gefrustreerd is dat het niet zo gaat zoals hij wil. Hij maakt er de desbetreffende geluiden bij. We laten ons daarna door een taxi aan het einde van de boulevard afzetten. Om zo naar het begin terug te lopen. Onderweg uiteraard verschillende terrasjes aandoen. De dagen rijgen zich aaneen.
Laatste dag alweer. We gaan naar mijn favo winkel el corte. We scoren daar badkleding. Onderweg valt er iemand van zn scooter. De scooter is nl veeeel groter dan hij en dan hou je em niet. De hele inhoud van de koffer valt over straat. Hij wordt aan alle kanten geholpen. Vervolgens komen wij te laat bij la Marina. Onze plaatsen zijn vergeven. Das fijn. Not. Was wel even fijn geweest als ze hadden gezegd dat we niet veel later dan het afgesproken tijdstip mochten komen. Uiteindelijk toch een mooi plaatsje gekregen en vervolgens heerlijk gebadderd in het zwembad.
S avonds gegeten bij een italiaan. En Valencia zit er alweer op.
Vandaag een reisdag. We halen nog even vretvret bij de mercado. We zoeven in 2 uur met de trein naar Madrid. Bussen naar het vliegveld, loungen en zitten nu in t vliegtuig naar Frankfurt. Het was een mooie reis.