Terug in de tijd - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Mar - WaarBenJij.nu Terug in de tijd - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Mar - WaarBenJij.nu

Terug in de tijd

Door: Majamoora

Blijf op de hoogte en volg Mar

21 Oktober 2017 | Cambodja, Khett Siem Reab

Maandag 16 oktober
Vandaag op naar Bangkok! Om 7.30 uur worden we opgehaald, tenminste dat staat op de voucher. Jullie raden het al, noppes, nada, niemand. Zelf maar een particulier opgezocht met een grote SUV. Die bieden hun diensten soms aan hier in Thailand. Nu dus een dikke auto aangezien alle koffers mee moeten. Je bent vanuit het centrum zo bij het vliegveld dus we halen makkelijk de vlucht, daarbij had deze een kwartier vertraging. Dus now worries. Prettige vlucht van nog geen uur. Ondertussen krijg je water, een salade, koffie/thee of sinaasappelsap bij Thai Airways. Prima service! En jawel in Bangkok staat er gewoon iemand ons op te wachten. Waar je al niet blij van kan worden :)
We zitten in het Siam Heritage Hotel aan de Surrawong Road, dichtbij Patpong. We zijn bekend in deze straat, door de eerdere vele bezoekjes. Nou het is een feest van herkenning. We drinken wat. ‘S Avonds lopen we nog even over Patpong en eten we Japans. Even een relax dagje.

Dinsdag 17 oktober
Vandaag gaan we weer naar de klongs. We gaan zelf met de skytrain naar de afgesproken plek. Voor 100 bath gaan we met z’n 2-en het ritje maken. Khing en Ann wachten ons daar op. Ann moet het nog leren, Khing is al een doorgewinterde gids. Het wordt een prachtige dag. De zon schijnt, we zien prachtige tempels, grote hagedissen, we hebben leuk gezelschap dus volop genieten. We eten tussen de middag het groentepakket wat we ‘s ochtends op de markt hebben gekocht. We gaan nog langs een orchideeënkwekerij. M vertelde dat haar moeder de orchideeen zo mooi vindt. Toen moest ze van Ann van iedere orchidee een foto maken: for your Mother!! M vertelde dat haar ouders ook in Thailand waren geweest, nu volgend jaar moesten ze maar weer komen van Ann :)
Als laatste bezoeken we een voormalige hoofdstad van Thailand Thonburi. Prachtige dag!
We eten bij Oasis. Dit restaurant ligtvlak naast ons hotel. Een paar jaar geleden zijn we hier per ongeluk beland omdat we toen midden in een hoosbui zaten. Robert de eigenaar stond er nog steeds. Heerlijk gegeten. De rekening is wat hoger dan normaal, het leven in Bangkok is nl. wel 2x maal zo duur dan in Chiang Mai.

Woensdag 18 oktober
De wekker gaat om 5.35 uur, op naar Cambodja! We vliegen vandaag naar Siem Reap. We nemen nog wat Thais ontbijt (kip cashewnoot met rijst... heerlijk!!!!!!!). De manager van BMAir (ene Ab?) haalt ons op. Hij wilde met ons kennismaken. Hij begon nog met de verontschuldigingen dat we steeds niet opgehaald werden. Ach we zijn al vele dagen verder en we genieten van onze vakantie. Zijn Thaise vrouw rijdt ons naar het vliegveld. In een half uur zijn we al op Don Mueng (het 2e vliegveld van Bangkok) Op deze waren we nog niet eerder geweest. We vliegen weer met AirAsia. We sealen eerst de koffers bij een hele chagrijnige man. Hier betalen we 300 Baht. Dat is nog geen 8 euro. Op Schiphol betalen voor dezelfde koffers 40 Euro. Hmmmmmm... toch jammer. We gaan in de rij staan bij AirAsia. Het is erg druk. Er groep Chinezen die nog niet eerder gereisd hebben staan voor ons. Een mollige reisleidster begeleidt de groep al schreeuwend langs de grondstewardessen. We hebben vertier genoeg. Om de paar minuten breekt er paniek uit. Dan is er weer een tas zoekt, dan komen ze niet naar de balie, kijken ze verdwaasd rond. Voor we het weten zijn wij aan de beurt. Dat gaat wel wat sneller. De koffers afgegeven en dan nog even wachten totdat we in het vliegtuig mogen stappen. De vlucht is maar een dik half uur. Maar voordat je in het vliegtuig zit en er weer uit bent ben je een dik uur verder. We stappen uit het vliegtuig en dan mogen we over het platform naar de hal lopen. Het is bloedverziekend heet in Cambodja trouwens. Dan moeten we eerst het visum regelen. In Chiang Mai hebben we nog pasfoto’s laten maken (we staan er strak op :)). welgeteld zitten er 17 mensen niet zo heel vriendelijke mensen achter de balie die het visum regelen. In afgemeten zinnen wordt ons gesommeerd het paspoort af te geven, foto, geld. Staccato. Totdat ze zien dat R politieman is. Ineens is de toon vriendelijk en wordt er gelachen. Hmmm not my cup of tea. Persoon 17 plakt de sticker er in. Persoon 21 geeft je paspoort weer terug met het visum erin. Dan mag je naar de overkant om er achter te komen dat we niet alle formulieren hebben gekregen en die vervolgens bij een douanier op te halen. Daar lijkt het wel roversgoed. Maar goed, ingevuld en wederom in de rij gaan staan. Ook zij zijn niet de lolligste thuis. Wat wel erg vreemd was, iedereen moest vingerafdrukken laten maken behalve M. Nu maar hopen dat ze er wel uit mag.

De koffers liggen inmiddels op de band en buiten staat Som onze gids ons op te wachten. Vervolgens rijden we bijna naar het verkeerde hotels. Blijkbaar is de juiste niet doorgegeven door het agentschap. Dit is snel verholpen en we rijden naar Khmer Mansion Boutique hotel. Midden in Siem Reap. We worden met alle egards begroet. Welkomstdrankjes, nootjes, brownies, banenenchips, gekoeld doekje. Hoffelijk. Alles is hoffelijk. Alles wordt bij je gebracht. We voelen ons er na een tijdje toch wel wat ongemakkelijk bij. Nadat de formaliteiten zijn afgehandeld en voor de derde x gecheckt wordt of de kamer gereed is kunnen we dan echt naar onze kamer gaan. We worden begeleidt en krijgen gelijk een tour door het hotel. De gehele hofhouding staat klaar. Dit is de kok, dit is die en die en ga zo maar door. Onze kamer ziet er netjes uit. In stelen van de lotusbloem is onze naam geschreven als warm welkom. Dat is het zeker. En dan zijn we eindelijk alleen.

Omkleden en de stad in. We gaan terug in de tijd. In vergelijking met Thailand. Het heeft wat van Sri Lanka, Vietnam. De wegen zijn soms verhard maar meestal onverhard. Veel armoede. Veel inwoners van andere provincies trekken naar Siem Raep om hier te werken aangezien hier 4 miljoen toeristen per jaar komen. Het centrum bestaat uit restaurantjes, winkeltjes en massagesalons. Je hebt pubstreet waar alles in het kwadraat is. We drinken een drankje, doen een massage en genieten van het eten. M stort zich op een Cambodjaanse maaltijd. Heel smaakvol. En het is hier warm, heel erg warm. Met een hoge luchtvochtigheid. Dat wordt nog even wennen.

• 21 Oktober 2017 - 09:07

Cora:

WoW wat zien jullie veel, super!! Veel plezier verder en op naar de volgende verhalen! Groetjes

• 21 Oktober 2017 - 13:09

Harriët :

Wederom gave ervaringen en straks herinneringen. Je hebt dan natuurlijk nog de mega vele foto’s. Enjoy your trip.