Om te stikken zo heet.... - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Mar - WaarBenJij.nu Om te stikken zo heet.... - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Mar - WaarBenJij.nu

Om te stikken zo heet....

Door: Rudy en Marianne

28 Oktober 2015 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Woensdag 27 okt.: Kop in het zand.......
Helaas ;) moeten we alweer afscheid nemen van de Britse dames. We gaan het hete binnenland in. Er wordt 40 graden verwacht. Inmiddels kijken we nergens meer van op. Alles is inde Jeep gestouwd en karren maar. Eerst richting George, een stuk van de tuinroute, 1x rechtsaf slaan, dan immer gerade aus en je bent in Oudtshoorn. Het landschap is totaal verschillend. Van de groene kuststrook veranderd het in een dor, woestijnachtig landschap met veel struiken met van die enorm grote stekels. Op zich is het, met die zon erbij, bijzonder mooi. Ik zie op een gegeven moment een kudde koeien (van die friese) later nog meer, maar Oh, nee dat waren struisvogels. We zijn nu in het gebied met grote boerderijen en hun landerijen staan vol met struisvogels. Wij zelf zullen ook op een farm bij de struisvogels gaan slapen. Ze hebben daarbij een Guesthouse gebouwd. Oudshoorn zelf is niet zo heel veel. Een paar oude gebouwen, kerken en wat winkels. Inmiddels is het ruim35 graden en we puffen en hijgen nu toch wel wat af. In de zon proberen koffie te drinken maar dat was echt veel te heet. Dan eerst maar naar onze slaapplaats. Ruim 12 km buiten Oudshoorn. Dat wordt geen ommetje om vanavond ;). Het ligt werkelijk prachtig, tis gewoon een grote villa met blokjes van 3 bungalowkamers, onze kamer mag er wezen hoor. Wat een geweldig mooie en sjieke nederzetting in het mooi landschap. De rest van de middag doen we het rustig aan, dat moet ook wel met deze temperaturen, tis echt bloedheet. Dus ff wezen lunchen in de stad en daarna heerlijk dobberen in het zwembad. De klapper komt s avonds. Omdat we, zoals Rudy zegt, een tyfus eind vd bebouwde wereld zitten, eten we vanavond bij La Plume (zo heet het Guesthouse) Geweldig mooi is het restaurant en Wow, wat was dat goed en lekker. Rudy smikkelde bijna zijn bestek er bij op, zo lekker mals was de struisvogel biefstuk. Het etentje was de perfecte afsluiting van deze relaxte dag.

Donderdag 28 okt.: op weg naar de wijnstreek
Ruim 400 km voor de boeg vandaag. We ontbijten al om 7 uur, het word vandaag weer erg warm en willen toch in de middag in Stellenbosch zijn om deze plaats te bekijken. Onderweg stoppen we nog ff bij de struisvogels, we staan bij het hek en binnen een mum van tijd staan er zo'n 30 stuks voor onze neus. Ze zijn toch ook wel groot hoor... Ze staan allemaal met de bek open ons aan te kijken, zij hebben het net als wij ook warm. Maar goed, wij de duiken de Jeep weer in warm het lekker 20 graden is, we moeten verder. Het eerste gedeelte van de rit was echt prachtig, het heet Route 62. De kenners kennen em wel ;). Omdat we lekker vroeg op pad waren hadden we de eerste 200 km weinig last van andere automobilisten. Extra genieten dus. Daarna werd het drukker en de omgeving wat minder fraai. Rond het middag uur komen we aan in Stellenbosch. Het Guesthouse heet Rusthuiz..... Een grote koloniale villa lijkt het wel. Een jonge dame wacht ons op en we krijgen een welkomstdrankje aangeboden. Dan op naar de kamer. Een zeer ruime kamer met balkon! Omdat we vandaag ook weer lekker weer is (28 graden) gaan we lunchen in de stad. Tis hier redelijk veilig, dus we gaan lopend. Het centrum is hier om de hoek, dat is wel handig met het wijnproeven. We proberen een plaatsje in de zon te bemachtigen maar dat valt nog niet mee. Niemand wil in de zon zitten behalve die 2 Nederlanders. Alle blanke Zuid-Afrikanen zijn ook echt blank en proberen echt geen kleurtje te krijgen zoals wij. We hebben 2 terrasjes gevonden! Wijn, zon en een leuk terras. Het is vakantie! Morgen staat de dag in het teken van de DRANK,.........wijn, wel te verstaan. We worden om 9 opgehaald en gaan langs diverse wijnboeren om dit edele vocht tot ons te nemen........

• 28 Oktober 2015 - 18:45

Cora:

Hoi hoi,
    Dat klinkt weer super goed. Pas op dat je niet kachel raakt van de wijn en geniet!! Veel plezier!!

• 29 Oktober 2015 - 07:59

Pauline:

Aan foto 6 te zien is Rudy al volledig los van het werk

• 29 Oktober 2015 - 12:11

Rob Van Der Pauw:

Tja, jongelui, en dan kom ik op de lijn. Haha.
    Zit in Almere met J.vd. B. aan een zaak en die vertelt mij over jullie reis in ZA.
    Mocht jullie verhalen even lezen van Jan.

Ten eerst mijn complimenten voor de schrijfwijze waarop jullie dit doen. Super!!

Marian en ik zijn in 2013 ook in ZA geweest en wat een herkenning. Nagenoeg dezelfde route rijden jullie. Leuk hoor!!
    Mooie kar rijden jullie zeg! Top!

Die inbraak is k.t. Je camera met 1000 foto's. Jakkie. Geen back up toevallig?
    In de buurt waar jullie nu zijn weet ik nog wel een plekkie waar je aan een dubbelloops kan komen?:-)
    Ondanks dit, blijven genieten van dat mooie land. Dat pakken ze jullie niet af!

Onderweg naar Kaapstad schat ik in? Leuke stad, veel leuke restaurants.
    Geniet nog lekker van jullie reis en erg veel plezier daar!

Groet Rob. (en ook van Marian natuurlijk)

• 01 November 2015 - 13:58

Ingrid:

jeetje...blijft zo leuk om jullie verhalen te lezen...heerlijk...beetje gevoel dat ik er ietsiepietsie bij ben....dat komt doordat de ervaringen van onze 'oude' reizen naar boven komen.....
    net als die struisvogels.....weet je nog Marianne in Australië ...op zoek naar de wilde wombats en maar omhoog kijken in de eucalyptisch bomen totdat je bijna oog in oog staat met een emoe....ietjes groter als wij en wij zijn niet de kleinsten....echt errug, schrik joh...maar nu lachen

• 01 November 2015 - 13:59

Ingrid:

leuke foto van verkeersbord....deuk in je auto van het lachen ...