Wine and Whales - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Mar - WaarBenJij.nu Wine and Whales - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Mar - WaarBenJij.nu

Wine and Whales

Door: Rudy en Marianne

30 Oktober 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

(!) Allereerst nog ff een weetje, blijkt dat struisvogelmannetjes het in de paringstijd zo'n 8 a 9 x per dag doen! Nou ken ik "iemand"....die zegt dat hij in het verleden ook garant stond voor 7 x, nou die moet het dan toch mooi afleggen tegen deze gevederde reus.

Donderdag 29 okt.: Proost!
Gisteravond lekker rustig aan gedaan, hapjes gehaald bij de Spar, dit samen met een wijntje lekker op onze kamer opgepeuzeld, genieten........totdat, daar zijn ze weer, Jazeker, De Hypotheker. Een mailtje van onze vrienden. Er was toch iets nodig voordat er een definitief akkoord voor onze hypotheek zou komen (!!!) Of we dat maar ff wilden regelen.........grrrr. We zijn er zo klaar mee onderhand. Blijkt dat ook nog het internet in half Stellenbosch het heeft begeven, dus we kunnen we ook nog niks. Dan in de ochtend zuslief bereid gevonden (onze dank daarvoor) om naar Zwolle af te reizen en zaken te regelen. Na een lekker ontbijt kunnen we ons mentaal voorbereiden op een culinair dagje. Met de pindakaas nog in de mondhoeken, staan we opeens tegenover onze gids voor die dag. Hij begint gelijk in het Afrikaans te kletsen, gelukkig verstaan we dit nu bijna helemaal. We gaan op pad, we pikken nog 3 andere mensen op en komen dan aan bij de eerste wijnboer. Het is eigenlijk een groot landhuis tussen de wijnvelden, waar de wijn wordt gebotteld. Prachtig zijn deze landhuizen, wit met rieten daken. Ze zijn al een paar honderd jaar oud en gebouwd door de Hollanders. We krijgen een rondleiding en uitleg over de wijnproductie. Dan begint het proeven tegen 10 uur met.....Champagne! Tis heerlijk. Daarna volgen er nog 2 witte en 2 rode te proeven. Zo gaat ook bij de andere 2 wijnhuizen. Marianne heeft na een glas of 6 al ardig lol (het zijn wel halfvolle glazen hoor mensen) Maar aan het einde van de dag staat de teller al we op 12..... En lekker, mmmm.

Vrijdag 30 okt.: Whalewatching
Vandaag zou het nog mooi weer worden in de wijde omgeving van Kaapstad. Dus wij op vroeg uit de veertjes. We zijn trouwens beiden meestal rond 6 uur al wakker, pfff. Lekker makkelijk voor straks al we weer aan de arbeid moeten..... Maar goed, vandaag is Kaapstad onze eindbestemming. We besluiten dit via een omweg te doen, van rond de 250 km. We gaan naar Hermanus! In de baai daar is het paringsgebied van de Walvissen. Geinig, wippende walvissen spotten..... Dus hup, jump in de Jeep en gas er op. We moeten eerst uit het dal waar Stellenbosch in ligt. Zodra we de bergpas over zijn veranderd het weer plots van zonnig en 25 graden, in trieste motregen en 19 graden. Nou das pech, daar rij je dan, allebei met een hempje und kurze hose aan. Naar mate we dichterbij Hermanus komen, wordt Marianne meer en meer "opgewonden". Ze heeft haar telelens al op schoot, tsja de body ontbreekt (gestolen dus), maar je kunt er toch door heen kijken. (tipje van moeders) Het is erg druk langs de boulevard met mensen en auto's, je zou de Whales hier vanaf de kant kunnen zien. Nou nou, hebben wij weer, helemaal niets! Ja, op een paar kilometer afstand ziet Marianne een zielig beetje water omhoog komen dat uitgeblazen wordt. Dan maar op naar Kaapstad, gaandeweg de rit knapt het weer op. Bij het hotel aangekomen blijkt onze kamer nog niet klaar. We gaan op het terras in de zon zitten .........zand happen blijkt, niet normaal wat een harde wind, gwn dikke storm. De tafels en stoelen waaien over het terras en het personeel gaat zowaar rennen.... In de namiddag trakteren wij ons op een uitgebreide Thaise massage. Tis weer net als vorig jaar in Bangkok, ze lopen weer over je heen en besmeuren je met olie.....HEERLIJK. We gaan weer terug naar ons strandhotel met zicht op de Tafelberg. Morgen staat Kaap de Goede Hoop op het programma! Tot later luitjes.

• 30 Oktober 2015 - 23:05

Harriët :

Toch handig zo'n telelens. Net een verrekijker. Benieuwd naar jullie volgende verhaal.

• 31 Oktober 2015 - 08:44

Wichert:

Leuk, leuk, leuk allemaal. Gaan jullie nog haaitjes bekijken in Kaapstad? Als ik alle verhalen zo lees zijn jullie in ieder geval goed gemarineerd ;·) grtz uit NZ

• 01 November 2015 - 14:06

Ingrid:

wat een zuiperd.....zatte hennnn....jeetje 12 borrels, vroeger amper eentje....hihi....
    blijvende herinneringen door jullie verhalen....lekker blijven genieten met z'n tweetjes en ik wacht netjes op het volgende verhaal...