Kerst in Budapest - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Mar - WaarBenJij.nu Kerst in Budapest - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Mar - WaarBenJij.nu

Kerst in Budapest

Blijf op de hoogte en volg Mar

26 December 2013 | Hongarije, Boedapest

*Maandag 23/12:
We zullen het gelijk maar zeggen... Het was een rustige week. Niks geen gekkigheid. Maar wel gezelligheid. Maandagochtend mooi op tijd vertrokken. Zo hebben voldoende tijd om nog ff te shoppen. Het vliegtuig was proppie vol. We hadden nog hoop dat we royaal konden zitten ,maar helaas .... M zat naast een Hongaar die al 28 jaar in de USA woont. Nou we zijn begonnen met praten en toen we gingen landen waren we nog steeds aan de praat. Aardige man. Als toegift kreeg M zelfs nog zijn stroopwafel :-). Na de koffer (jaja maar 1-tje) gevonden te hebben gingen we met een minibusje naar het hotel. Zenit Palace, midden in het centrum. We reden eerst in de buitenwijken van de stad  echt een oostblok gevoel. Grauw, naar, mistroostig, veel kapotte huizen kortom niet iets waar je snel naar toe gaat verhuizen.  Nou ff dacht M dat we het hotel niet gingen redden. Onze chauffeur, die best aardig reed, reed af op een zebrapad. Daar stak ook iemand over, die compleet uit zijn plaat ging. Ik ga niet herhalen wat ie zei... Haha dat gaat ook niet. Van dat hele Hongaars is nl. geen chocola van te maken. Maar goed zelfs een dove had in de gaten dat ie zo ongeveer verrot werd gescholden. We bleven nu stokstijf staan... M was ff bang dat ie naar het busje zou komen en z'n maten er bij  zou halen, maar dat gebeurde allemaal niet. We zijn heelhuids bij het hotel aangekomen. Ingecheckt en de stad in. Omdat we lekker centraal zitten de winkelstraat door, cafeetjes in en uit en de kerstmarkt over. Kei gezellig. Een mooie mix van spulletjes en heeeeel veel vretvret. De plaatselijke lekkernij is de chimney. Op een ijzeren deelroller rollen ze een rolletje deeg. Die gaan ze dan uitrollen en vervolgens boven een open vuur tja hoe moet je dat noemen .. Bakken? Rijen dik stonden de mensen er voor. Tot op heden nog niet geproefd dus geen idee of het een aanrader is. Kortom een goed begin van Budapest.

*Dinsdag 24/12:
Heerlijk ontbeten (daar doen we het altijd voor). Heerlijk brood, goed beleg en heerlijke zoetigheden. Buikje rond en wederom de stad in. Nog even getwijfeld hop off hop on bus nemen of niet. Maar op 24 december gaat hier dus alles om 14.00 uur dicht. Dus we konden wel een bus nemen.. Maar er niet afhoppen want dan stonden we daar tot de volgende dag. Nou ja gewoon een metrokaartje gekocht en er zelf op uit. Het was heerlijk weer. De metro naar Pest genomen (wij logeren in Buda) en toen verder met de bus. Tja als je em tenminste vindt. Het OV is hier een hele belevenis. Je moet vaak bus, tram en metro nemen om ergens te komen. Toch anders dan in andere wereldsteden. De weg hoef je ook niet te vragen. Wat je terug krijgt versta je niet. Maar goed na het hele station waar de bus, metro en tram samen kwam hebben we de bus gevonden (het had inmiddels wel even gedonderwolkt haha). Pest ligt hoger dan Buda dus de bus stond ook hoger op het station... Maar goed trap gevonden en hupsakee. Het zijn superoude bussen, maar ze doen het nog. Rokend, rammelend en stinkend worden we toch netjes afgeleverd bij de kerk (waar Sissi is getrouwd) en het vissersbastion. Een prachtig uitzicht op Buda en de Donau met een zonnetje erbij. Super! Daarna met het hele OV naar HET station van Budapest wat een soort van kathedraal zou moeten zijn. Nou, vergane glorie. Behalve de McDonalds die zat er op stand bij. Maar daar werden we er uit gegooid.. Het is kessemis. Vlug de Spar in gehold om niet zonder natje en droogje te zitten. Rugzak vol geladen en daar werden we er ook al uit gegooid. Met de metro terug naar het hotel. Tot onze stomme verbazing werd de hele kerstmarkt al ingepakt. Echt waar het leven op 24 december houdt hier om 14.00 uur op. We hebben nog wel een leuke italiaan gevonden die ons op kerstavond wilde ontvangen. Lekker gegeten. En onze eigen krib maar opgezocht.

*Woensdag 25/12:
De strijd weer aan met het OV. Het rijdt wel. Maar net lijn 2 niet :-(. Het lijntje wat langs de Donau gaat en dus een prachtig uitzicht biedt. Op naar de Citadel. Nou da's echt een onderneming... En niet echt de moeite waard. Dan maar de zwemspullen halen en naar Szechenyi Baths. Iedereen banjert met zn vieze schoenen naar de lockers waar je zonder ook maar enige privacy kunt omkleden. Ze hebben nog wel de dames van de heren gescheiden. Dan moet je nog een locker vinden die het doet. M één gevonden. R is er mee opgehouden en vond het een vieze klere zooi en gooide de handdoek in de ring. M is nog het water in gedoken evenzo vele honderden met haar. Wel heerlijk water. Het werd een kwikkie.... "thuis"gedouched... En jawel op zoek naar een eettent. Potverdriedubbeltjes... Wat vinden we....HOOTERS. Die op eerste kerstdag open is. Nou de ogen van één bepaald iemand gingen heel erg stralen. De tocht er naar toe ging langs de Opera  prachtig gebouw. Wel lekker gegeten. (en kunnen kijken, hihi) De taxi chauffeur kende ons hotel niet... Dat werd eerst zoeken naar het adres want die hadden we niet bij ons. Maar toen dat was gevonden bleek deze wel ff 1000 HUF goedkoper te zijn dan die van de heenweg. Hmmmm wel gek.

*Donderdag 26/12:
Vandaag vroeg opgestaan want we gaan de Danube Bend Tour doen. Met 2 Japanezen, 2 Spanjolen en 4 Italianen en uiteraard Clara onze gids op pad. Eerst over de kettingbrug, prachtig uitzicht over het Parlementsgebouwen, de burcht... Kortom al het moois wat Budapest te bieden heeft. 's avonds is het hier net een sprookje met al die verlichte prachtige gebouwen. Maar goed we gaan eerst op weg naar Ezstergom, waar de grootste basiliek van Hongarije staat.  Via Slowakije hebben we een prachtig uitzicht op het majestueuze gebouw en uiteraard de Donau. Een prachtige kathedraal. Carla is zeer enthousiast dus we weten nu alles... Via Visegrad, waar we het mooiste uitzicht op de Donauknie hebben gaan we naar Szentendre. Een artistiek, rustiek prachtig dorpje. Ondertussen leren we en zien we veel van Hongarije. Een prachtige keuze voor 2e kerstdag. De hongaren hebben in de huizen die aan de wegkant staan maar 1 raam of uiterlijk 2 aan de voorkant.  Ze moesten nl per raam belasting betalen. Aan de zijkant hebben ze ook geen ramen want ze willen geen pottekijkers van buren hebben. Wel hebben ze bijna allemaal een veranda. Ter bescherming van regen maar ook voor de zon. Zo hebben we nog veel meer weetjes van Carla gekregen. Leuk mens! Na een aperatief lekker gegeten bij het Hard Rock cafe ... Maar daarentegen heeft M vanmiddag aan de Goulash gezeten... Dus een mix van lokaal en internationaal deze dag.

*Morgen...
De laatste dag alweer. We gaan toch nog lijn 2 proberen. Vandaag zagen we em rijden. En naar de centrale overdekte markt. Schijnt ook een belevenis te zijn. We zullen het zien. Hopen we dat de stormberichten voor vrijdag in Nederland meevallen en onze terugvlucht niet zullen vertragen. We wachten het af. Al met al een lekker kort weekje weg geweest!

• 27 December 2013 - 16:06

Rudy:

Wat een hartstikke leuk verslag, las het hier net op het toilet...... Niet dat onze hotelkamer zo groot is hoor, haha, XXX