Groene heuvels, blauwe lagune en een wilde oceaan - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Mar - WaarBenJij.nu Groene heuvels, blauwe lagune en een wilde oceaan - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Mar - WaarBenJij.nu

Groene heuvels, blauwe lagune en een wilde oceaan

Door: Rudy en Marianne

26 Oktober 2015 | Zuid-Afrika, Knysna

(!) Allereerst willen wij degene bedanken die gereageerd hebben op onze diefstal en zo ons een duwtje in de rug hebben gegeven, fijn om dit te lezen.

Maandag 25 okt.: op weg naar Knysna
Vandaag verlaten we La Vista Lodge en gaan we via de tuinroute naar Knysna wat nog geen 30 km verderop ligt. Ondanks de vervelende inbraak hebben we het hier goed gehad en we verlaten het dan ook met enige weerzin. Ons adres in Knysna is van hele andere orde. Britse dames op leeftijd, die een redelijk gedateerde b&b runnen. De route er naar toe is mooi en we rijden op ons gemakje. De wegen zijn hier beter dan in het noorden. Het is tweebaansweg maar daar maken ze hier gerust een vierbaans van. De vluchtstrook, afgeschermd met een gele streep, wordt deels door de langzamere auto's gebruikt, zodat je rechts kan inhalen. Het komende verkeer doet hetzelfde wat soms tot hachelijke situaties leidt. Om 10 uur zijn we er al. Oeps wat vroeg. De kamer was nog niet klaar maar we mochten wel even wachten. De dames zitten wat op elkaar te vitten. En vermanen elkaar wat ze moeten doen. Het is daadwerkelijk gedateerd maar dan genieten we straks weer extra van wat meer luxe. Lynne komt ons vertellen wat we allemaal kunnen doen in Knysna. Tijdschema's erbij. Zeer gedetailleerd allemaal. We hebben om 12.30 uur een boottocht over de lagune geboekt. Op het plaatje was het al niet helemaal mijn boot. Maar we gaan het zien. Het weer is hier zeer afwisselend. Van stervenskoud tot bloedheet. En van windstil tot een halve orkaan. Vandaag is het afwisselend bewolkt en de zon. Knysna is veel groter dan Plettenberg Bay en veel toeristischer maar wij vinden het best wel gezellig. De boot ligt er al. Tjonge wat lelijke schuit, Sinterklaas zou deze weigeren. Het kantoortje voor de tickets is dicht. We moeten ergens anders de kaartjes scoren. Maar eigenlijk vinden we het ook wel prima zo. We gaan lekker in de zon wat drinken en rijden ff later naar twee uitzichtpunten waar we hetzelfde zien als op de boot. De Indische oceaan gaat te keer. Prachtig gezicht. Dan rijden we naar de andere kant van de lagune en genieten daar van de oceaan. Het is tijd voor de lunch. We gaan op zoek en komen uit bij de Bell Pub. Daar werkt een adhd negroïde man met schoenmaat 49 (volgens Rudy) Die steeds SUPER roept als hij bij je tafel langs komt. Het voelt een beetje alsof ik op mn werk ben ;). We krijgen de kaart en amper hebben we die ingezien of hij mummelt wat en vraagt we willen. SUPER. We weten het nog niet. SUPER. halve seconde later is ie terug. SUPER. vlug bestellen we maar een voorgerechtje. De rest vd kaart hebben we nl nog niet bekeken. SUPER. halve seconde later. MAIN?? Weten we nog niet. SUPER. Inmiddels draaft ie over het hele terras. Hij is zo vlug dat Rudy alleen z'n achterkant op de foto krijgt. Dan komt hij aangehold met ons voorgerecht, kwak op tafel en.....FRESH, hij blijkt het SUPER verruild te hebben voor FRESH. Dan komt hij terug om het weg te halen en de maincourse wordt besteld. Ook dat is weer FRESH als hij het uitserveert. SUPER vinden wij het, gratis entertainment. SUPER! In de avond gaan we terug het dorpje in. Genoeg parkeerruimte. Dat is hier ook weer zo wat. Er is hier veel werkloosheid. Veel mensen hebben zich daarom een eigen baan aangemeten. We zagen dit voor het eerst in Durban. Iedereen heeft zich een bepaald gebied toegeëigend waar ze mensen helpen met een plekje te zoeken voor de auto, zorgen voor je auto en zorgen ervoor dat je weer heelhuids uit je parkeerplaats komt. De ene neemt het wat serieuzer dan de ander. En als je dan de parkeerplaats verlaat is het de bedoeling dat je wat muntjes geeft. Uiteindelijk moet je gewoon op je eigen gevoel het hele parkeergebeuren doen. Want anders sta je op een te kleine plek. Ze zwaaien naar iedere auto die ze zien. Zodat je niet weet of je nu wel of niet achteruit kan gaan voordat je bovenop iemand zit. Maar goed ik heb liever dat ze dit doen om wat geld te verdienen dan dat ze zoals zo velen hier op rooftocht gaan en bv camera's jatten......

Dinsdag 26 okt.: Local beer & Oysters.......
Ontbijten bij de Britse dames. Dat is niet een snel buffet. Ieder 1 glaasje jus d'orange. De toast wordt geteld en apart gebracht. Mag je niet zelf maken. Geen kaas en vleeswaren. Goh, wat een verschil weer. Wel heerlijke eieren. De ochtend staat in het teken van het transportmuseum in George zo'n 50 km verder op. Daar zouden o.a. allerlei oude treinen staan uit de tijd van de Boerenoorlog. De rit gaat langs de tuinroute. Mooi! Het museum lag niet waar het volgens garmin zou moeten liggen. Dan maar een telefoonkaart gekocht in t kader van mobiliteit en zijn weer terugwaards gekeerd immers we moeten wel op tijd zijn voor de rondleiding bij de bierbrouwerij Mitchill's waar we ook een bierproeverij hebben met oesters. Ik verheug me er nu al op. Het is de enige particuliere brouwerij in Zuid-afrika. We worden door Pieter rondgeleid door de kleine onderneming. Met 50 mensen maken ze dit bier die ze alleen verspreiden naar grotere steden in Zuid-Afrika. Dit door de beperkte houdbaarheid van max 6 maanden. Ze maken 7 verschillende soorten bier waarvan we er 6 proeven. Nou ja we. Ik heb genipt en dat was het. Rudy vond het wel aardig maar koopt ook niet gelijk een heel krat. En dan de oesters. Jakkebah. We krijgen beiden een schaal met 6 van die grote jongens op ijs. Ik heb zo'n glibber gegeten maar ik kon werkelijk wel over mn nek. Gelukkig was de rest wel aan Rudy besteed dus die heeft ze netjes opgegeten. Het was toch een leuke ervaring. Dan maar weer ff terug naar de Britse dames, lekker ff bijkomen. In de avond nog even naar de Zuid-Afrikaanse chinees geweest. Best wel lekkellll.....

(@wichert: we hopen dat jullie goed aangekomen zijn en nog een paar leuke uurtjes in HK hebben kunnen doorbrengen)

• 28 Oktober 2015 - 15:35

Mama:

Even reageren op je verslag weer leuk om te lezen.ik vind het geweldig dat je oesters hebt geproefd dat doe ik je niet na .wacht met spanning op jullij volgende verslag

• 01 November 2015 - 13:47

Ingrid:

leuk leuk.....zo'n zoute glibbergeval hebben we toch in Alice Spring weg moeten slikken van die gids die onherkenbaar was nadat die gewassen en gestreken was.....hahaha