Beautiful Lisboa - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Mar - WaarBenJij.nu Beautiful Lisboa - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Mar - WaarBenJij.nu

Beautiful Lisboa

Blijf op de hoogte en volg Mar

16 Juni 2015 | Portugal, Lissabon

Maandag 15/6:
Vandaag is het plan om Lissabon te (her)verkennen, het zou 25 graden worden dus dat ziet er goed uit. Na een goede nachtrust en een matig ontbijt (te veel gasten en te weing personeel) nog ff de handen uit de mouwen, want we verkassen van het ene hotel naar het andere. Ons hotel waar we 4 nachten gaan verblijven ligt hemelsbreed circa 2 kilometer van het andere hotel, echter wel een behoorlijke steile klim met onze bagage over die kaseien. Het is een prachtig nieuw hotel, met als thema Muziek. Als je binnen bij de receptie aankomt hebben ze van de balie een soort van groot drumstel weten te maken, heel tof. Het is werkelijk helemaal in het hotel doorgevoerd. We hebben al aardig wat hotels op de wereld bezocht, maar dit is wel een toppertje. Genoeg hierover. We gaan op weg naar het Castello Jorge... Dit kasteel ligt boven op een berg wat een mooi uitzicht heeft over Lissabon. We gaan hier naar toe met een geweldig leuk piepend en krakend historisch trammetje (tramlijn 28 voor hen die dit herkennen) dat zich al slingerend een weg baant naar boven, afgeladen met vooral toeristen. Boven aangekomen drinken we ff wat en genieten van het uitzicht. Dan door naar het kasteel. Prachtig uitzicht over de stad. En een grote ruïne. Maar wel mooi om het gezien te hebben. Met de tram weer terug naar "beneden".
Na wat door de stad te hebben gelopen gaan we op weg naar Torre de Belem. Dit is een soort van vestingtoren die aan de rivier de Taag ligt. Rudy heeft er echt zin in, dus niet. Dit is nu de 4e keer dat hij hier naar toe "moet". Maar voor zijn vrouwtje heeft hij dit wel over...... Blijkt dus dat het niet zo goed te bereiken is en je genoodzaakt bent een behoorlijk stuk vanaf het tramstation te moeten lopen, en ja, dat vind Rudy niet zo leuk. Maar goed, vlak bij de toren blijkt nu sinds 3 jaar een bar/restaurant te zitten. Rudy mag vast een tafeltje in de zon bezet houden onder het genot van een koud biertje en Marianne gaat de toren zelf bekijken. Echter, na een kwartier schuift ze ook aan op het terras, de toren bleek te zijn gesloten.
Al met al een heerlijke dag gehad. We hebben genoten van de pastelerias. De Portugezen drinken hier de koffie met iets lekkers erbij. Veelal zoet gebak maar ze hebben ook hartige snacks. Ze staan vaak aan de toonbank te eten en te drinken. Veelal is het daar goedkoper dan dat je buiten op het terras zit. Dus wij staan ook binnen van alles op te fretsen.

Dinsdag 16/6.
Hiephiephoera Mama is jarig :-). Voordat de wekker gaat is M al wakker. De zon straalt al lekker. Dus de korte broek gaat aan. Dan vlug naar beneden. We zijn benieuwd naar het ontbijt. Nou dat mag er zijn. Nog een fotootje gemaakt met een cakeje ter ere van mam's verjaardag. En de verjaardags app verstuurd. Daarna de tassen gepakt want we gaan de dag weer ten volle benutten. We gaan met de metro naar het treinstation om aldaar naar Sintra te vertrekken. Dat ligt een half uurtje treinen van Lissabon vandaan. Een minuut voor tijd springen we in de coupe. Bij aankomst huren we een elektrische mug. We passen er met z'n 2-en in. Maar dan houdt het ook op. Het gebied is heuvelachtig maar prachtig. We scheuren langs de verschillende paleizen. Veel pracht en praal. We genieten volop. Na het laatste paleis gaat M ff rijden. Het is lastig rijden want als je op het gaspedaal drukt zoef je met een noodgang er vandoor zeker als je dan ook nog bergafwaarts gaat. Al met al een heus avontuur. De wegen zijn sowieso erg bobbelig door alle klinkers. Op eens moeten we linksaf steil om hoog. Zo steil dat we eerder achteruit gaan dan vooruit. M ziet het niet meer zitten en volgens haar gaan we verkeerd. En zo stoppen we halverwege en gelukkig ziet R kans om het mugje te keren en vervolgens heelhuids weer beneden krijgt. Pff zo gebeurd er altijd wel wat.
In Lissabon terug gekomen nog lekker wat geslenterd en gedronken en ons voorbereiden op de dag van morgen.

• 17 Juni 2015 - 08:37

Jet:

Hoi,

leuk om jullie verhalen te lezen. Het is net alsof ik er zelf weer ben. Nog lekker genieten.

Liefs jet

• 17 Juni 2015 - 10:02

Letty Van Buuren:

Hoi Marianne en Rudy!
    Ja dat is allemaal goed bekend in Lissabon!
    Als ik je mag aanraden: pasteis Belem ( kleine taartjes) waarvan je niet meer kan ophouden ze te eten... En als je de lekkerste gegrillde kip wilt eten: in Lissabon restaurant Bom Jardim , het beste kiprestaurant wat

je je kunt voorstellen!
    Niet dat jullie iets te kort komen...!!) maar dit is wel de moeite waard.
    Leuk, Sintra heb ik heel vroeger ook bezocht met mijn vader, maar toen moesten we al die bochtige enslingerende paadjes naar boven afleggen met een soort koetsje,met een paard ervoor! Doooood eng! We hebben het overleefd!
    Prettige tijd verder en tot gauw!
    Liefs, Letty