Volle maan!! - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Mar - WaarBenJij.nu Volle maan!! - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Mar - WaarBenJij.nu

Volle maan!!

Blijf op de hoogte en volg Mar

03 Oktober 2012 | Indonesië, Ubud

2/10:
Voordat we gisteravond gingen eten, wilden we nog even lekker bij het strand liggen. Maar onze eigen ober, die ons steeds hielp, stond alweer met zn menukaart in de hand voor ons klaar. Overal waar wij liepen kwam hij achter de bosjes vandaan met zn menukaart. Maar wij hadden in onze tassen ons eigen drinken en chipjes bij de hand dus we wilden helemaal niks. Via een afleidingsmanoeuvre is het gelukt hem kwijt te raken haha. Bij het ruisen van de golven de dag nog even doorgenomen en toen lekker gegeten. Daarna maakten we ons klaar om in de balinese dierentuin, oftewel onze slaapkamer, ons te ruste te geven. Marianne sliep als een roos, Rudy iets minder. De andere ochtend werden we wakker.... En lagen er zaken op de grond die er de avond ervoor niet lagen. Jasseskrasses.... Poep uit de zoo.... De gekko's en tjiktjaks laten zo hier en daar ook wat vliegen. Nou ja.. Vanaf vandaag slapen we weer in de bewoonde wereld.
Mustra en hakon staan 8.00 uur op de stoep.  Het is alweer lekker warm.  We rijden langs de kust op weg naar de GitGit waterval. Prachtige panoramische uitzichten onderweg. En wat weer een heel ander eiland dan de andere twee. Het hindoeïsme is het grootste geloof hier en dus overal tempeltjes voor de huizen. Nu was het gisteren volle maan met als gevolg dat er nu allemaal extra offers gebracht worden, processies zijn en veel mensen op de been. We kijken onze ogen uit. Twee uurtjes later stappen we uit voor een korte wandeling naar de waterval. 40 meter hoog, dus ze mag er wezen ;-). Uiteraard staan er op de heen en terugweg over stalletjes met verkoopwaar. We laten ons niet verleiden. Vervolgens gaan we naar de Ulun Danu bij het Bratan meer. Deze tempel staat op het biljet van 50.000 rupia. Het is een prachtige tempel aan het  water gelegen... Geweldig. Hier is het was frisser...en wat bewolkter, maar desondanks lekker genieten. Als extraatje zaten we twee keer midden in een processie.. Dat maakt het wel speciaal. Onze gids verteld heel veel over de godsdienst,de tempels en alle goden. We weten er weinig vanaf en het is moeilijk om alles te onthouden. Maar het ziet er zeer vredig, kleurig en vriendelijk uit. Omdat we graag naar de grote  rijstvelden wilden en naar de tempel Tanalot en dit niet in het programma stond hebben we die wat omgegooid. Dus de markt laten vallen maar wel naar bovenstaande bezienswaardigheden. De rijstvelden zijn magnifiek, de zon scheen niet de hele tijd anders was het nog overweldigender geweest maar nu genoten we ook al met volle teugen. In het riviertje waren de locals aan het baden...  Marianne had haar telelens er al opgedraaid... Totdat Rudy er een stokje voor stak... Hij zag nl andere "stokjes" en die hoefden wat hem betreft niet op de foto. Alles ligt hier betrekkelijk dicht bij elkaar.. Geen uren in de auto zoals Java en dus waren we lekker snel bij Tanalot. Tanalot is één van de bekendste tempels en dat was aan het aantal bezoekers te merken. Het is hier lekker warm dus we lopen langzaam om van al dat moois te genieten en weer aan de hitte te wennen. In de bergen waar de rijstvelden liggen was het beduidend koeler. We hebben ons bij het heilige water gereinigd en vervolgens gezegend voor een gezond en vruchtbaar leven. Je krijgt rijstkorrels tussen je ogen en op je hals. En een bloem achter je oor. Dus het moet goed komen met ons. Daarna hebben we de heilige slang geaaid en zijn we nogmaals gezegend. Toen we terug waren bij onze taxi vonden we onze chauffeur er half ontkleed naast haha. Hij wist niet hoe hard hij zich weer moest fatsoeneren met als gevolg dat ie al bijna zonder schoenen in de auto zat. Hij stroffelde weer terug om vlug zn schoenen te pakken en weer in de auto te duiken. Daarna konden we echt vertrekken naar Ubud, volgens Rudy... De echte bewoonde wereld. Hij was als een kind zo blij zodra hij ons grote hotelkamer zag. Zonder onze recente kamergenoten als insecten en reptielen. Een royaal bed, kabel-tv, koelkast en een echte grote luxe badkamer MET een heerlijk bad. Genieten, genieten, genieten. Vanavond lekker geflaneerd door het centrum van Ubud. Daar nog in het midden van het dorp/stadje, een indrukwekkend Hindoefeest mogen aanschouwen, geweldig al die geuren en kleuren. Nog lekker op bed tv gekeken en wat gedronken. Uiteindelijk, zij het zins tijden, de oogjes om tegen twaalf uur maar rust gegund.

3/10:
We konden uitslapen tot half acht, want we zouden om negen uur opgepikt worden bij ons hotel. Na het nuttigen van een ietwat simpel Indonesisch ontbijt zijn we op weg gegaan naar de Olifantentempel die vlakbij Ubud ligt. Deze tempel is pas in 1953 ontdekt bij afgravingen. De ontdekkers dachten dat er een olifantenafbeelding boven de ingang van de grot hing. Dit gezien  de grote flaporen. Echter het betrof een soort van monsterkop die de boze geesten ervan moest weerhouden de tempel te betreden. Het was weer een drukte van belang bij de tempel, dit door de lokale bevolking. We hebben het echt getroffen hoor qua festiviteiten. Het is nu volle maan en er zijn tal van activiteiten op Bali, dit voor de Hindoebevolking. Prachtig hoe ze gekleed zijn als ze de tempels gaan bezoeken. Ook zijn er overal veel processies met veel muziek. Zo ook bij de olifantentempel. De kleuren geel, wit en zwart zie je het meest. Je moet gewoon staan en alles absorberen. Je weet niet waar je het eerst en laatst moet kijken. Dus maar staan en genieten en foto's maken. Omdat er zoveel gebeurd was Marianne de hele olifantentempel al voorbij gelopen. Door alle festiviteiten viel de tempel een beetje in het niet. Je kon ook naar binnen, de vochtigheidsgraad was daar erg hoog en door de wierook en de niet al te grote ruimte was het wel erg benauwd. Overal staan kleine offerbakjes, die van bananenbladeren zijn gevouwen. Achter de tempel zijn ze met man en macht bezig om de offers te maken. Sommige vrouwen vouwen de bakjes, weer anderen verzamelen de bloemen, weer anderen doen de bloemen en de rijst in de bakjes. Mannen zijn bezig met het fabriceren van een mengsel van rijst, kokos en varkensbloed. Dit eten ze zelf op (wel met wat wijn, anders krijgen ze het niet weg). Jullie begrijpen dat dit geweldig was om te zien. Uiteindelijk moesten we echt wel weg. Helaas. Maar goed we gaan op weg naar de heilige waterbronnen, dit van het verfilmde boek "eat, pray en love"...(of zoiets) met Julia Roberts. Deze tempel was ook weer fantastisch. Vele lokale mensen reinigden zich bij de bronnen. Voorafgaande aan de reiniging word er gebeden bij een altaar. Dit gebeurd zoals altijd vijf maal, iedere keer met een andere bloem tussen de gevouwen handen. Totaal zijn er  12 bronnen en 1 voor 1 gaan ze ze bij langs. Daarna nemen ze nog wat heilig water mee. Het was weer een heel spektakel. Dan lopen we terug naar onze auto, wel via een verplichte weg...... Dat kwam ons weer bekend voor...., we werden weer belaagd door vele vrouwen. "Hello,......loookie lookie, only one dollar.... Uiteindelijk heeft Rudy een vrouw niet kunnen weerstaan en heeft zich, zij het onder het genot van haar liefdevolle glimlach, een shirtje aan laten smeren. Zo, nu op naar het laatste deel, het kratermeer in west-bali. Daar aangekomen viel het zicht ietwat tegen door aanwezige nevel. Ondanks dat heeft de "fotograaf" onder ons toch nog wat kiekjes kunnen maken. Dan vraagt de gids ons wat we nog willen...?
Tsja, wij zijn eigenlijk wel moe en het is bloedheet, dus eigenlijk is de tijd rijp voor het hotelzwembad. Een klein uurtje later worden gedropt bij het hotel. Even afscheid nemen van de gids en chauffeur. Want morgen worden we weer door een andere gids en chauffeur naar zuid-bali gebracht. Dan nog ff snel shoppen in de naast gelegen supermarkt voor frisdrank, bier en chips. tis hier namelijk veel goedkoper dan vanuit de minibar. Daarna sluiten we de dag af met een frisse duik in het zwembad. Benieuwd naar wat de dag van morgen gaat brengen.....tot laterz!

• 03 Oktober 2012 - 14:39

Patricia:

Hey vakantiegangers,

Ik zie nu op Bali heel veel bekende dingen voorbij komen, leuk, gevoel komt weer helemaal teug.

Geniet verder samen en ook weer van de luxe!

Greetz,
    Patricia