Tussen de Hippo's.... - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Mar - WaarBenJij.nu Tussen de Hippo's.... - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Mar - WaarBenJij.nu

Tussen de Hippo's....

Door: Rudy en Marianne

Blijf op de hoogte en volg Mar

17 Oktober 2015 | Zuid-Afrika, Saint Lucia Estuary

16 okt: Hluhluwe Park (spreek uit sloesloewie)
Zoals gezegd om 4.30 uur staan we op. Zodat we om 5 uur opgepikt worden. Ik weer in mn safari outfit. Rudy in z'n korte broek en t-shirt. Het regent merken we als we buiten komen! Ook hier heeft het maanden niet geregend. Nou, je stuurt ons er heen en je krijgt regen. Het is niet met bakken uit de hemel hoor. Maar je wordt er wel nat van. Mooi op tijd is de safarisauto er. We worden nog in het donker verwelkomt door een vrouwelijke gids, Stacey, als het licht word herkennen we als dezelfde gids van de Hipposafari, ze herinnert ons ook nog. We gaan een game drive doen in bovenstaand park. Nou, deze auto kan niet tippen aan die van het Krugerpark. De bankjes zijn smal en het rammelt aan alle kanten, een Spartaanse rit. Het is een uur rijden naar het park. Dus we hotsen en botsen die kant op. Wel met dekentjes want het is gewoon koud. Behalve in het Krugerpark waar het extreem warm is voor de tijd van het jaar is het in grote delen van Zuid-Afrika weer te koud. Tijdens het rijden zijn canvas doeken met daarin plastic ramen gesloten, waardoor we beschermd zijn tegen de wind. Als we bij het park aankopen ligt de bibs al in 2-en. De doeken worden opgerold en omhoog gedaan, we hebben weer lucht en licht. Binnen een mum van tijd we zien de eerste neushoorn en olifant! Dat beloofd wat te worden. Nou nee dus. Omdat het afgelopen nacht geonweerd had, zijn de dieren diep in het park getrokken en behalve nog meer neushoorns (die zitten hier nl heel veel) en impala's zijn alle anderen de hort op. Inmiddels zit Rudy onder 5 dekentjes weg gescholen en ook de andere 2 stellen, die toch beter ingepakt waren dan wij, onder de dekentjes. Het is niet meer dan een graad of 15C. Wat een verschil met Kruger Park waar het 40+ was. Dit is een totaal ander park dan het Kruger. Andere vegetatie en heuvelachtiger. We ontbijten op het park. Omdat het hier open is hou je de boel wel in de gaten. Nou een volle maag weer verder. Naar de leeuwen. Je moet je voorstellen dat we geluk hadden in het Kruger en de leeuw op een paar meter lag. Nu lagen 9 leeuwen in een rivierbedding. Je moest op de picknicktafel staan dan een verrekijker pakken om de leeuwen op zeker 2 km afstand te zien. We hebben dus geen foto.... Ook Stacey, onze gids, baalt dat we maar weinig dieren zien. Toch hebben we het naar onze zin. We genieten al stuiterend van de natuur. En ja heus, we zien later giraffes en een olifant die bijna in onze wagen staat. Tussen de middag een lekkere braai. Al met al toch een geslaagde dag. Warm is het niet meer geworden. Hopelijk morgen iets beter weer!

Zaterdag 17 okt: Lekker rustig aan
Nou, het weer is stukken beter hoor, half bewolkt en het zal 28C worden. Vandaag zijn we begonnen met een heerlijk uitgebreid ontbijt om daarna plannen te maken voor deze dag. We hebben Albert en Ciska (ze blijkt toch niet Sietske te heten) voor tips gevraagd. Nou je gooit bij Albert een kwartje in en hij lult voor een uur. Afijn we hebben mooie tips gekregen. We gaan naar een natuurpark en we rijden een rondje door het achterland. Dit laatste, die route dus, vertelt ie alleen aan ons, want wij kunnen dat wel aan volgens hem.......(?) We beginnen hier dus mee. Albert heeft uitgebreid verteld waar we het achterland in moeten. Na de taxibusjes rechts de N27? nog wat in rijden. Het was in ieder geval tweehonderzeventig en dan 6 of 8. Nou hij had net z'n ene oog gelazerd, maar hij mag die andere ook wel rappoklappo doen want het was de D2462. Via een onverharde weg rijden we het "illegale" Zulu land in. Officieel mogen de Zulu's hier niet wonen van de overheid, maar de Zulu-koning steunt hen. Het is hier behoorlijk groen. We zien lemen hutjes, hutjes die bestaan uit opgestapelde stenen en soms hutjes van golfplaten. De mensen hebben hier hier alleen water en geen elektriciteit. De kinderen zijn aan het spelen, want het is zaterdag. De ouders lopen er bij rond. Sommigen zwaaien naar ons en anderen kijken alleen maar...., zo van, wat moeten die blanken hier. Ik vind het zeer bijzonder om hier te rijden ook al voelt het toch wel een beetje vreemd. We hebben toch wel ff de deuren vergrendeld, just in case. Als we ons rondje hebben gedaan besluiten we eerst wat te gaan drinken om daarna het park in te gaan. We gaan naar de Ski-boat club. Echt zo'n club die niet zou misstaan in het Gooi, dikke SUV's (we vallen dus niet op, hihi) en allemaal blanken, behalve het personeel dan. Maar er is wel een prettige relaxte sfeer. Het ligt prachtige gelegen aan een riviertje met krokodillen, vogels en nijlpaarden. In de verte zie je de Indische oceaan. Het zonnetje schijnt, het lijkt wel vakantie. Kortom we zaten hier iets langer dan gepland. En we zijn iet wat aangebrand.... Dan toch nog maar even naar het natuurpark. Behalve kudu's, een dode kudu, bosbokken, zebra's en een buffel, hebben we niet gezien. Beetje jammer maar toch weer een fijne dag gehad. Straks lekker eten en morgen wat denk je... Een park in :-).

• 17 Oktober 2015 - 19:13

Harriët :

Volop genieten, lees ik

• 18 Oktober 2015 - 10:28

Ingrid:

Hi lieverds,
    wat een heerlijke verhalen en wat gaaf om al die dieren uit de Zoo in the wild te zien.....super jaloers...;-)
    Lekker blijven genieten......

• 18 Oktober 2015 - 12:37

Anneke:

Hoi Marianne en Rudy,
    Vanuit het Groningse ook eens een berichtje. Ik mis je wel bij Opmaat hoor....Wat geniet ik van jullie reisverslagen! Heel herkenbaar. Blijf genieten van alles en trouwens hebben jullie al die enge dikke spinnen gezien en schorpioenen? Die hadden wij soms in onze schoenen zitten

• 18 Oktober 2015 - 20:19

Caroline:

Dat leest weer als een trein, super leuk om jullie belevenissen vanuit het natte Nederland te volgen. Heel veel plezier en dikke knuffel,
    Caroline